מושגי יסוד באייקידו

מושגי יסוד באייקידו
יש לדעת שכל מושג נתון להגדרה / תרגום מחדש
ושכל מושג קשור בקונטקסט בו הוא ניתן/נאמר.
合איי – הרמוניה, שילוב
気 קי – כוח, אנרגיה, חיות
道דו – הדרך, הטבע
מושגים הקשורים במסורת היפנית ובטקסיות
מקום בו מתאמנים
בו “הולכים בדרך” |
DOJO | |
דרכו של הלוחם
“בו”- לחימה , “דו” דרך |
BUDO | |
מורה | SENSEI | |
מזרן האימונים | TATAMI | |
ריכוז / התבוננות / שקט פנימי מדיטציה קצרה בתחילת ובסוף כל אימון. | MOKSU | |
קידה בישיבה | ZAREI | |
קידה בעמידה | RITSUREI | |
שותף-יריב. מאפשר שיעשו עליו את התרגיל/טכניקה | AITE | |
מבצע הטכניקה | TORI | |
נישה / קיר הכבוד | TOKONOMA | |
המוצג על קיר הכבוד | KAMIZA | |
תלמיד בכיר “חי בפנים” – בעבר היה חי בדוג’ו |
UCHI DESCHI | |
תלמיד דופק בדלת | MON KA | |
תלמיד נכנס, עובר את המשקוף | MON TAI | |
תלמיד בפנים | MON JIN | |
תלמיד ה”מלמד” | SMPAI | שני אלו תלויים זה בזה ומשתנים בהתאם ליחסים בין המתאמנים |
תלמיד ה”לומד” | KOHAI | |
תודה רבה | doumo arigatou gozaimashita |
מושגים כללים הקשורים באימון
ישיבה על הברכיים | SEIZA |
מצב בו מבצעים את הטכניקה | WAZA |
על הברכיים | SUWARI |
בעמידה | TACHI |
אחד בעמידה, אחד על ברכיים | HANMI HAN DACHI |
עמידת מוצא מצב פרופיל, המציג חצי גוף |
HANMI |
מצב מוצא זהה | AI HANMI |
הפוך) מראה( | GYAKU |
מצב מוצא הפוך) מראה( | GYAKU HANMI |
ימין | MIGI |
שמאל | HIDARI |
ארץ | TEN |
שמיים | SHI |
פנים, ישיר. “ניתן לראייה”
כאשר הטכניקה מבוצעת מבלי לזוז מקו ההתקפה |
OMOTE |
גב, פנים מוסתרות, מאחור, עקיף. “לא ניתן לראייה”
כאשר הטכניקה מבוצעת בעת תזוזה מקו ההתקפה |
URA |
הטלה | NAGE |
גלגול | OKEMI |
גלגול לפנים | MAE UKEMI |
נשיפה | KO |
שאיפה | KYU |
פנימי | UCHI |
חיצוני | SOTO |
קדימה | MAI |
מאחור | OSHERO |
מתחיל | SHO |
מהצד | YOKO |
4 כיוונים (4 רוחות השמיים) | SHI HO |
כניסה | IRI |
מעגלי | KAITEN |
יד-חרב. יד כחרב.
היד בצורת קָטַאנָה (חרב סמוראי). פתוחה |
.TE KATANA |
עבודה בהמשכיות | NO TACHI |
עזרי אימון
חרב | KATANA |
חרב מעץ | BOKKEN |
מקל | JO |
סכין | TANTO |
חליפת AIKIDO | AIKIDO GI |
מכנס רכיבה מסורתיים | HAKAMA |
חגורה | OBI |
סנדלים | ZOORI |
חלקי גוף
גוף | MAI |
ראש | MEN |
צוואר | KUBI |
חזה | MONE |
חזית הגוף, מלפנים | SHOMEN |
עורף הצווארון | ERI |
כתף | KATA – נאמר גם KOTA |
2 כתפיים | RYO KATA |
יד | TE |
2 ידיים | RYOTE |
מרפק | HIDJI |
מפרק כף היד | KATATE |
2מפרקי כף היד | RYO KATATE |
מותניים | KOSCHI |
חלק גוף עליון – חזה | JODAN |
חלק גוף אמצעי – בטן | CHODAN |
חלק גוף תחתון – מפשעה | GEDAN |
בטן, מרכז הגוף, מרכז הכוח | HARA |
צורות התקפה
התקפה כשכולם בעמידה | TACHI WAZA |
התקפה כשכולם בישיבה | SWARE WAZA |
התקפה כשאחד בעמידה, אחד על ברכיים (לא בדיוק סיזה) | HANMI HAN DACHI WAZA |
טכניקת נגד – אייטה וטורי משנים תפקידים | KASHI WAZA |
אחיזה | DORI |
תפיסה בשרוול באזור המרפק | SODE |
אחיזה בחליפה באזור החזה | MUNE |
אגרוף | TSUKI |
התקפה מלמעלה על/אל מרכז הראש / מצח. עם כף יד פתוחה נכון גם לטנטו, ג’ו, בוקן |
SHOMEN UCHI |
התקפה מהצד לכיוון צד הראש, הרקה או הצוואר.
נכון גם לטנטו, ג’ו, בוקן |
YUKO MEN UCHI |
התקפה מהצד לכיוון צד הראש, הרקה או הצוואר.
הפוך – כלומר שהצד של הזרת תוקף לכיוון הראש. נכון גם לטנטו, ג’ו, בוקן |
GYAKU YUKO MEN UCHI |
בעיטה ישרה | MAE GERI |
עיקום, מתיחה | GAESHI |
התקפה קדמית / חזיתית | MAI GERA |
מכה, היכולת לתת מכה | ATEMI |
אחיזה במרפק כף היד | KATATE DORI |
אחיזה ב 2מפרקי כף היד | RYO KATATE DORI |
אחיזה ב 2 הכתפיים | RYO KATA DORI |
אחיזה ב 2מפרקי כף היד מאחור | OSHERO RYO KATATE DORI |
תפיסת יד/אמה ב 2 ידיים | MOROTE DORI |
תפיסת שרוול המרפק | SODE HIDJI DORI |
תפיסת שרוול הכתף | SODE KATA DORI |
תפיסה בעורף הצווארון | ERI DORI |
תפיסה מקדימה בדש החליפה | MONE DORI |
תפיסת שרוול הכתף+ התקפה מלמעלה על/אל מרכז הראש / מצח. | SODE KATA DORI MEN UCHI |
תפיסת יד הפוכה. כלומר ששני המתאמנים עומדים הפוכה קדימה – ימין מול שמאל. | GYAKU HANMI KATATE DORI |
תפיסת יד באותו הצד, כלומר ששני המתאמנים עומדים עם רגל שמאל (או ימין) קדימה | HAI HANMI KATATE DORI |
חניקת צוואר בעזרת החליפה | KUBI SHIME |
מצב בו מסתיים קרב במות שני הלוחמים. | AI UCHI |
מצב בו התמודדות מסתיימת ללא נפגעים | AI NOKE |
טכניקות באייקידו
התרגיל/טכניקה/לימוד הראשון | IKKYO |
התרגיל/טכניקה/לימוד השני | NIKKYO |
התרגיל/טכניקה/לימוד השלישי | SANKYO |
התרגיל/טכניקה/לימוד הרביעי | YONKYO |
התרגיל/טכניקה/לימוד החמישי | GOKYO |
ריתוק, ממשפחת ניקיו, הכולל רכינה מעל המרפק.
“לטאטא את הרצפה עם האייטה” |
HIDJI KIME OSAI |
‘זריקת תחנת הרוח’
טכניקה מעגלית כאשר הטורי נמצא בפנים התנועה, העיגול |
OCHI KAITEN NAGE |
טכניקה מעגלית כאשר הטורי נמצא מחוץ התנועה, העיגול | SOTO KAITEN NAGE |
סחיפת הרגליים מלמטה | IKKYO TOSHI |
טכניקה ממשפחת האייקיו, מרפק האייטה מכופף ככנף ציפור. הטורי עמוד מעליו מחבק את המרפק ונע במעגליות לכיוון ראש האייטה. | UDE GARAME |
הטלה לנפילה גבוהה, יידי האייטה צלובות כך שיד אחת. של האיי עושה איקיו על השנייה. | JOJI GARAME |
מספרים/ספרות ביפנית
1 | ICHI |
2 | NI |
3 | SAN |
4 | SHI |
5 | GO |
6 | ROKU |
7 | SHICHI |
8 | HACHI |
9 | KYU |
10 | JYU |
בחימום – מניפולציות על היד והזרוע
דומה לניקיו | KOTA MAWSHI |
דומה לקוטה גאשי | KOTA GASHI |
דומה לסרנקיו | KOTA INIRI |
עבודה עם נשק
טורי ביד ריקה, אייטה עם ג’ו | JO DORI |
טורי עם ג’ו אייטה ביד ריקה | JO NAGE |
בוקן מול בוקן
או להתאמן עם בוקן לבד |
KOME TACHI |
ג’ו מול ג’ו | KOME JO |
טורי ביד ריקה, אייטה עם בוקן | TACHI TORI |
בוקן מול ג’ו | KEN TAI JO |
בוקן מול ג’ו | JO DO |
בוקן מול בוקן, עבודה בהמשכיות KEMO SUBI NO TACHI | |
חרב מול חרב, עמידת מוצא | SAI GAN NO KAMAI |
חרב מעל הראש,
מזכיר שומן אוצ’י |
JO DAN NO KAMAI |
חרב ליד האוזן, להב מופנה ליריב | ASO NO KAMAI |
חרב מאחורה למטה באותה זווית. של הרגל גוף רוכן קצת קדימה | WAKE NO KAMAI |